top of page

Restaureren en keuren bij de RDW, altijd spannend.

Elke restauratie begint met hoop en vertrouwen. Meestal terecht. Zeker als het gaat om machines waarvan de nummers kloppen en de papieren er ook bij zijn. Dan gaat het vaak over de vragen;


  • Zijn de onderdelen die ik nodig heb te krijgen?

  • En zo ja, wat gaat me dat kosten?

  • En als ik ze heb en de motor ligt in delen uitgespreid, krijg ik het allemaal weer in elkaar?

  • En als er spuitwerk aan te pas komt, hoe bereid ik dat voor? En, ook niet onbelangrijk, welke kleur gaat het worden?

  • Bij wie kan ik aankloppen voor hulp als ik vastloop?


Dit zijn vragen die gesneden koek zijn voor mensen die zich regelmatig bezighouden met het restaureren,opknappen en onderhouden van old timers. Dus ook door veel van de leden van de Puch Club Nederland.

Gelukkig zijn er in de loop der tijd veel antwoorden gevonden. Die antwoorden worden gretig uitgewisseld binnen onze club. Er is ook een groeiende hoeveelheid informatie op onze nieuwe website. Klik op de afbeelding en je komt op de pagina Techniek, er is nog volop ruimte voor wat je zelf nog zou willen aanvullen. Stuur een berichtje aan het WebTeam en het komt goed.


Er is één onderwerp dat zich niet zo gemakkelijk laat beheersen. Dat is de keuring door het RDW voor die motoren waarbij papieren, herkomst of nummers onduidelijk of afwezig zijn. Dan komt een instelling als het RDW om de hoek kijken. Met alle bureaucratie die daarbij hoort.

Bureaucratie is voor veel van ons so wie so een onvoorspelbaar beest dat zich goedaardig kan gedragen maar ook stug en onhandelbaar kan zijn. Een bron van onzekerheid dus, De onverbiddelijke uitstraling van een gebouw als dit helpt ook al niet om het gevoel van onzekerheid te verminderen. Vooral als het gaat om immigranten, de Puchs die uit andere landen worden geïmporteerd.


Zoals het geval was met deze 175 SV van Joop van der Wel. Opgehaald bij een liefhebber van Italiaanse motoren. Die had hem ingeruild en wilde er graag vanaf. Joop besloot om niet teveel te restaureren maar alleen wat relatief kleine reparaties uit te voeren. Zodat de motor zo origineel mogelijk bleef. Waarna de keuring lonkte.


Aangekomen bij het RDW ging de motor naar binnen. Meekijken is er niet bij, de keuring verloopt in volstrekte anonimiteit. Joop mocht in de wachtruimte plaatsnemen. Drie kwartier later door de keurmeester weer op met de opmerking; "Technisch gezien geloof ik het wel, dat zal wel kloppen. Maar welk type het is? Daar kom ik niet uit.". Dat is op zichzelf wel wonderlijk natuurlijk. Gelukkig was het bureaucratische beest vandaag goedmoedig gestemd. Joop legde uit welke types er zijn en welk type dit is. Waarna het op die manier werd geregistreerd.


Na nog wat administratieve handelingen was de zaak beklonken en kreeg de voorheen Belgische SV officieel de Nederlandse nationaliteit. Niks Ter Apel, gewoon in Waddinxveen. Nu nog even afwachten wat er aan documenten via de post doorkomen en dan kan Joop een ritklare 175 SV aan zijn verzameling toevoegen.


(Suggesties en feedback op dit verhaal zijn natuurlijk welkom.)




176 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page