Ronny Kennis overleden
- Puch Club Nederland
- 2 dagen geleden
- 3 minuten om te lezen
Ter nagedachtenis van Ronny Kennis. Door Foppe Akkerman
Op donderdag 17 april j.l. ontvingen wij het droevige bericht dat Ronny Kennis, onze Belgische vriend is overleden.
We hadden Ronny al enige tijd niet meer gezien op treffens van Puch Amicale, waar hij lid van was, en vele malen aan deel nam. Wel troffen wij vaker zijn zoon Bart aan, die ons vertelde dat het niet zo goed ging met de gezondheid van zijn vader.
Ik leerde Ronny en zoon Bart kennen tijdens de jubileum rit ter gelegenheid van het 20 jarige bestaan van de Puch Club Nederland in 2006. Enkele leden zullen zich dit evenement herinneren vanwege de praktisch onophoudelijke regenbuien. Aangezien dit vierdaagse evenement ook door België ging denk ik dat zij zich ergens in de buurt van Antwerpen zich bij ons aansloten.
Dat we in die tijd niet keken op een kilometertje of meer blijkt uit het voorwoord in de Puch Kurier van voorzitter Anton van Heukelom die de totaal afgelegde afstand schat op ruim 1000 km, dus gemiddeld 250 per dag. Wat meteen opviel aan de motor van Ronny dat was het speciale onstekingsdeksel. Dat leek toch veel op een deel van een RVS steelpannetje met een sticker van de Early Riders. Wat meewarig keken wij er naar. Was hij het originele deksel verloren en zocht hij een goedkope vervanger?

Niets van dit al. Achter het gedachte steelpannetje ging een geniale uitvinding schuil, namelijk een zelf bedachte, en zelf geconstrueerde hydraulische koppeling, die ook nog veel beter functioneerde dan het origineel. De onderdelen bleken afkomstig te zijn van een bromscooter. Aangezien op de bromscooter 2 rempompen zaten, nl de voor-en achterrem, had Ronny beide pompen gebruikt. Eentje voor de koppeling, de 2e had hij, toch bezig, gebruikt om de voorrem te bedienen.
Naast het lidmaatschap aan de Puch Amicale was Ronny ook lid van de Early Riders uit Schilde. In die hoedanigheid reden wij met een delegatie van Puchclubleden een aantal jaren mee met de jaarlijkse door de Early Riders georganiseerde toertocht “Oude Motoren Treffen Pre 1965”. U leest het goed, motoren tot 1965 mogen deelnemen. Onze toenmalige voorzitter werd met zijn klassieke BMW niet toegelaten tot het evenement, die was wel een klassieker in onze ogen, maar van na 1965.Gelukkig deed Ronny een goed woordje bij de organisatie, den Ollander was immers van ver gekomen, en mocht daarna toch meerijden.
Overnachten deden we in B&B Lucille Ball aan de Turnhoutse baan in Schilde. De dag voor het evenement van de Early Riders reden we een rit in de omgeving van Schilde waarbij Ronny een mooie rit voor ons het uitgezet. Steevast had Ronny een bezienswaardigheid in de rit opgenomen. Zo herinner ik mij een bezoek aan het Stampe & Vertongen museum bij de Luchthaven van Antwerpen.

Een van de laatste keren dat wij met Ronny deze rit reden was hij met zijn zijspanmotor met zijn hondje Prutske in de bak. Een geweldig gezicht en trok veel bekijks. Met het overlijden van Anton, de grote animator achter deze bijeenkomsten, kwam er ook een einde aan de jaarlijkse deelname aan dit evenement dus ook aan de genoeglijke ritten met Ronny.
Een mooi mens is van ons heengegaan.
De dingen gaan zoals ze gaan en afscheid nemen hoort bij het leven maar het went nooit (citaat Motor Wim). We wensen kinderen, kleinkinderen en vrienden alle sterkte toe met dit grote verlies.
Ronny, rust in vrede.
Foppe Akkerman
Voorzitter Puch Club Nederland
Comentarios