top of page

Puch 250 SG(S) met compressor

Bijgewerkt op: 9 jul.



Stel je voor dat jouw Puch 250 geen brave 13,8 PK (SG) of 16,5 PK (SGS) zou hebben, maar een brute 27,6 PK of 33 PK.


Klinkt fantastisch toch? Meer vermogen voor uw Puch was natuurlijk altijd mogelijk, bijvoorbeeld door het aanschaffen van een aluminium SGS Super cilinder, ooit van Mahle, tegenwoordig te koop bij Wieser of RBO. Die zijn niet goedkoop. Opvoeren via de talloze opvoertips die in de jaren in de Kurier stonden kan natuurlijk ook. Echter het toepassen van een compressor zagen wij niet eerder.


Of toch wel? Compressoren werden natuurlijk al veel eerder toegepast op bijvoorbeeld race motoren. Dit werd echter in 1949 verboden door de FIM (Fédération Internationale Motorcyclisme) om een meer gelijk speelveld te creëren. Het toepassen van compressoren op racemotoren was een kostbare aangelegenheid en niet weggelegd voor privérijders die in die tijd grotendeels de deelnemersvelden bevolkten. Ook is niet elk type motor geschikt voor toepassing van een compressor. Bijvoorbeeld een gewone tweetakt natuurlijk in mindere mate, immers overdruk aan de inlaatzijde leidt tot het direct verlies aan “vers” inlaatgas door de uitlaatpoort. Zuigers met een kam verzachten de pijn maar geven ook een grotere compressieruimte.


Echter viertakten, en ja daar komt hij, dubbelzuiger motoren zoals die van Puch en DKW wel. Dat heeft natuurlijk te maken met het feit dat bij een viertakt de uitlaatklep gesloten is bij de arbeidsslag en bij een dubbelzuiger de uitlaatpoort door de zuiger. Met name de van compressor, in het Duits “Ladepumpe” voorziene Renn DKW’s zijn legendarisch, vooral door het kabaal dat ze maakten. Volgens overlevering waren ze bij westenwind rijdend op het eiland Mann te horen op het vasteland van Engeland. Er zijn natuurlijk diverse soorten compressoren, tegenwoordig vooral van het type aangedreven door de uitlaatgassen. Over dit type gaat het niet. We hebben het hier over het type compressor rechtstreeks aangedreven vanaf de krukas. Bij Puch, werd de compressor aangedreven door een aparte drijfstang, rechtstreeks op de krukas.


Strikt genomen waren die Puch-fabrieksracemodellen die onder deze naam beroemd werden geen echte supercharged motoren, maar zogenaamde “Ladepump” machines”  zoals de racemachines van DKW. De prestatie verhogende “Ladepump” werd alleen gebruikt om het volume van het krukas carter te vergroten en te verkleinen, evenals de ruimte onder de zuigers die werd gebruikt voor zuigkracht en voorcompressie. Zo werd alleen het voorcompressie-effect van het carter versterkt, terwijl een afzonderlijk geplaatste compressor of een laadinrichting de motor lucht onder druk gaf of het reeds voorbereide brandstof-luchtmengsel aan te voeren.


Fraaie tekening van de watergekoelde Puch 250 “Ladepumpe” uit de 20er jaren. Bron “Die klassischen Renmotorräder”van Dr. Helmut Krackowizer.


Zie ook “Das neue Puch-Buch”, bladzijde 96, Höbel, winnaar bij de Oostenrijkse TT op een 175er fabrieksmachine met “Ladepumpe”. Foto bladzijde 107, 2x Puch fabrieksmachine met compressor, bladzijde 224, een Puch V-motor viertakt uit 1929. Hiervan kunt u een leuk filmpje zien op YouTube onder https://www.youtube.com/watch?v=hNSt8iyVpKk&t=88s. Wel het geluid aanzetten! Bladzijde 225 de overwinnaar van de Oostenrijkse TT van 1930, Toricelli met de nieuwe Puch tweetakt watergekoelde compressor race machine.


Bladzijde 226 de werktekeningen, bladzijde 227 de foto met de winnaar Toricelli van de Grote prijs van Duitsland 1931 op de Nürburgring. Verder op bladzijde 229 successen in 1931 waarbij vaak concurrenten met een grotere cilinderinhoud werden verslagen. Waarschijnlijk is daarna bij Puch het hoofdstuk met de “Ladepumpe Renn Puchs” afgesloten ten faveure van machines die meer aansloten op de productie machines.


Genoeg over het verleden en terug in onze tijd. Aanleiding van dit artikel is het bezoek van een PCN afvaardiging aan het evenement van onze zusterclub Puch Amicale tijdens de “Rallye an xx la Guyonniere” op 14,15 en 16 juni jl. Hier ontmoette ik Bruno Miramont, een Puch enthousiast uit Toulouse en nog niet zo lang lid van Puch Amicale. Hier trof ik een Puch SG250 aan voorzien van een compressor. Bruno had veel werk verricht om de motor voor het treffen gereed te hebben, helaas bleek een losgeraakte opnemer van de ontsteking roet in het eten te gooien.


Bruno beloofde mij echter zijn relaas te sturen evenals wat foto’s, dus volgt hierbij een korte opsomming van de werkzaamheden. Om plaats te maken voor de compressor moest Bruno een nieuw frame bouwen. Zoals te zien op de foto’s gaat dat met het gebruikelijke schaalbouwframe niet lukken.



Aanvang van de ombouw voor de compressor in 2022


Oktober

Aanschaf motor van een vriend


November

Gedeeltelijke sloop van de motorfiets, Vervanging van originele ontsteking en

contactpunten door een door mij zelfgemaakte elektronische ontsteking met een

pick-up sensor van een Chinese minibike, gevoed door een accu. Tevens

monteerde ik een Mikuni 30mm carburateur die ik leende van mijn Gas Gas

Pampera. De Puch liep daarna maar rookte enorm en had weinig compressie.


December       

Demontage motorblok voor nieuwe lagers, keerringen en pakkingen.

Oorspronkelijk 250 SG voorzien van 30 mm Mikuni.



2023


Januari

Na uitgebreid denkwerk kwam ik tot de conclusie dat door het toepassen van een

compressor de efficiency van de motor dramatisch zou toenemen.

 

Enige jaren geleden had ik een ARM500 compressor gekocht t.b.v. een auto project maar kon

die op geen enkele manier kwijt in een moderne auto. Ik besloot een

half frame te bouwen om wat tests uit te voeren, (zie foto).

 

Half frame voor het positioneren van de compressor en ontsteking.


Medio januari

Ik ontving een nieuwe Chinese “Mikuni vlakkeschuif carburateur” via Ali expres

tegelijk met een nieuwe tweede ontstekingsspoel. Tevens ontving ik een Burgess

uiteinde voor de standaard uitlaat. Ik monteerde nieuwe zuigerveren en polijstte

de cilinderpoorten.


Medio februari

Ik monteerde de accu en ontstekingsspoel, benzinetank, een nieuwe magneet voor

de opnemer en liet de motor draaien met een enkele spoel (25kV) om te testen. De

motor liep, rookte iets maar de bougie kleurde licht grijs. Ik nam een bougie met

lange schacht, 19 mm met een afstandbus om de warmte beter te verdelen,

gebruikte bougies Bosch 8 en 9. Ik monteerde een hulpframe voor de buddyseat,

geen schuim, te hard.


Eind februari

Swingarm gemonteerd aan het halve frame.


April

18 inch achterwiel gemonteerd voor een hogere snelheid, doel 150 km/uur of

meer. Op dit moment had ik geen tijd om veel aan de motor te werken vanwege

andere zaken zoals werkzaamheden aan auto’s.


Mei

Ik bestelde 400 mm achterschokbrekers, het frame is langer dan het originele

frame vanwege de compressor, de wielbasis is toch slechts 1390 mm.

Aansluitingen gemaakt voor de achterschokbrekers en olietank.

 

Half frame, 18 inch achterwiel, duidelijk zichtbaar compressor met aandrijfriem, spaninrichting en Chinese Mikuni carburateur.

 

Medio juni

Voorvork gemonteerd met conische lagers.


Juli

Kleiner stuur gemonteerd, meer in overeenstemming met het frame.


September

Nieuwe buddyseat van een Royal Enfield, € 20,00 in de reclame. Nieuw hulpframe voor

de nummerplaat en achterlicht. Daarna pauze vanwege gezondheidsproblemen en andere

werkzaamheden aan auto’s.


Opbouw van de compressor Puch in 2024


Februari

Opknappen van de voorvork met verchroomde buizen. Tevens een meter gemonteerd

tussen benzinetank en balhoofd, verbonden aan een Lambdasonde in de uitlaatbocht om

te checken of de motor te rijk of te arm stond afgesteld.


Maart

Problemen met de afmetingen van de compressor, dit geprobeerd op te lossen zonder

resultaat. Dus een kleinere compressor besteld, een ARM300, ratio 1:1.


Plaatje van ARM300 compressor, bij AliExpress te koop voor € 259,00.


April

Problemen met het kenteken. Gegevens zitten niet meer in het systeem. In juni nieuwe

kentekenplaat ontvangen.


Mei

Tijd om alles in orde te maken voor de meeting van Puch Amicale op 14,15 en 16 juni.

Een nieuwe standaard, elektriciteit, lampjes naar 12 V, nieuw hulpframe voor compressor,

nieuwe aansluitingen carburateur / compressor, schakel- en remset, voorframe

geschilderd, koplamp. Alles net op tijd klaar.


14,15 en16 juni

Helaas heeft de lijm, waarmee de opnemer van de ontsteking aan de kruktap is bevestigd

losgelaten waardoor de motor niet loopt. Nu ben ik weer thuis. Ontsteking gerepareerd en

zitpositie aangepast, was te hoog. Kabel van de snelheidsmeter gerepareerd.

Motor getest.

110 km/uur in de vierde versnelling met gas 2/3 geopend.

Ik schat het vermogen op 25 PK of meer. Ik zal een video maken en sturen. Schrijver: Die heb ik



Trotse eigenaar en constructeur Bruno Miramont.



Tot zover het relaas van Bruno. Wordt vast nog vervolgd.

 

Foppe Akkerman, Krimpen a/d Lek 3 juli 2024          

 


84 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page