top of page

Ook in 2024 weer een Snertrit!

Bijgewerkt op: 4 feb.

 

Op 27 januari organiseerden Jan Schouten en Gert Heuvelman weer de jaarlijkse Snertrit.

Een verslag van Foppe Akkerman.


Vrijdag 26 januari begon de pret. De MCH nagezien. Banden opgepompt, benzine en olie erin. Proefritje gemaakt, alles top voor de snertrit morgen.

Zaterdag 27 januari, prachtig weer, een mooie blauwe lucht, temperatuur ’s morgens vroeg nog iets boven nul, later ca. 8 graden boven nul, dat wel. Om 9:30 uur hadden we afgesproken bij Jan Schouten in Ouderkerk a/d IJssel waar we met een aantal lotgenoten gezamenlijk zouden oprijden naar het verzamelpunt bij de Reeuwijkse Hout in Reeuwijk. Daar aangekomen stonden er al enkele deelnemers te wachten.


Zo rond 10:00 uur waren we met zo’n 15 personen, inclusief mede-reisleider Gert die zijn Yamaha moeilijk aan de praat had gekregen, een euvel dat zich nog enkele malen zou voordoen gedurende rit. Eerst werden we getrakteerd op koffie met wat erbij in het gelijknamige restaurant, mooi gelegen aan een van de bekende Reeuwijkse plassen. Daarna, met behulp van het follow-up systeem naar het doel van de rit, Museum Tylingens, aan de Mijzijde 1 in Kamerik. Dit museum is een van de oudste stoomgemalen van ons land.


We werden hier onthaald door enkele enthousiaste mensen die ons van alles over dit unieke museum / stoomgemaal wisten te vertellen. Hier een korte samenvatting.  

Het voormalig scheprad-stoomgemaal, gebouwd in 1871 (getuige de gedenksteen in de noordmuur) in waterschapsstijl, werd vernoemd naar de polder, die de naam van het geslacht Teylingen kreeg. Het is een van de oudste nog bestaande stoomgemalen van ons land en een van de weinige overgebleven tandem-compoundstoommachine ( ja, we schuwen de moeilijke woorden niet!) die direct een centrifugaalpomp aandrijft in Nederland. Het stoomgemaal Tylingens is het negende en allerlaatste weer onder stoom te brengen gemaal in ons land. Vanaf 2006 zijn er plannen gemaakt voor de restauratie van het oude stoomgemaal. Sinds 2011 werkt een groep vrijwilligers met groot enthousiasme aan de uitvoering van de plannen. Op 9 mei 2015 was het zover: het gemaal werd officieel geopend door de Commissaris van de Koning, Willibrord van Beek.



In het bijzijn van ruim 80 genodigden spraken dijkgraaf en gastheer Patrick Poelmann, de Commissaris van de Koning Willibrord van Beek, wethouder Schreurs en Ruud Mees over het gemaal en alle hordes die genomen werden om de restauratie mogelijk te maken. Inmiddels is het gebouw gerestaureerd, de schoorsteen gevoegd en weer op hoogte gebracht en de machine loopt weer, zij het nog niet op stoom, maar op perslucht.


Doel is het herstel van de technische installaties zoals de stoommachine, de elektromotor en de centrifugaalpomp en de bijbehorende grond met waterwerken, zoals het in 1953 was. Minimaal één keer in de maand wordt de machine in bedrijf gesteld. Ook de kolenloods is herbouwd en ingericht als bezoekerscentrum. Vrijwilligers verzorgen educatieve rondleidingen over de geschiedenis van de waterhuishouding, het gemaal en stoom in het algemeen voor scholieren en belangstellenden. 














Na de koffie in de voormalige kolenloods was het tijd om afscheid te nemen en vertrokken we richting restaurant de Dijketelg, Papekopperstraatweg 2 te Papekop om daar de naamgever van de rit, nl snert te nuttigen. Daar aangekomen stond een lange tafel voor ons gereed met al snel de dampende kommen snert. Dat ging er wel in want iedereen weet dat motorrijden hongerig maakt. Na de snert ging het via Hekendorp, over de dijk richting Haastrecht, daarna richting Stolwijkersluis. Hier viel het reisgezelschap enigszins uiteen aangezien een ieder huiswaarts ging en dit punt zich hier prima voor leende. Een aantal reed vervolgens door naar Jan Schouten om nog even na te praten onder het genot van een hapje en snapje. Jan en Gert namens alle deelnemers hartelijk dank voor deze mooie (snert) rit.
106 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page