Maak kennis met... BikemanFrank van Oijen
- Puch Club Nederland
- 18 jul 2024
- 3 minuten om te lezen
Frank is één van onze redelijk nieuwe leden. Een lid met een interessante motor - en levensgeschiedenis. Zijn belangstelling voor de Puch 250 gaat dan ook ver terug. Maar was door allerlei omstandigheden wat weggezakt. Maar een ontmoeting met Leo Alewijnse op één van de vintage races waaraan Leo meedeed was genoeg om bij Frank de belangstelling voor de Puch 250 weer aan te wakkeren. Hij besloot meteen lid te worden en op zoek te gaan naar een restauratieproject.. Maar laten we eerst een paar stappen terug gaan in de geschiedenis.
De belangstelling van Frank voor de Puch begon eigenlijk door zijn vroege ervaringen met de Honda 250 Dream die hij op ongeveer 12-jarige leeftijd doorgeschoven kreeg van één van zijn broers die er op uitgekeken was.

Hoewel Frank er toen niet veel meer mee kon dan alleen wat poetsen en bewonderen (er op rijden mocht uiteraard nog niet), was het toch zijn eerste kennismaking met de schoonheid van het motorrijwiel. Ook bleef er bij hem een blijvende indruk achter van het model. De rondingen, het schalenframe, de tank, de naven en remtrommels, Frank vond alles mooi. Helaas wilde zijn vader van het ding af wegens de olielekkage. Daar heeft Frank nu nog spijt van. Want de Honda was de start van zijn levenslange motorgekte.
Frank is weliswaar in 1959 in Den Haag geboren maar toen hij anderhalf jaar oud was verkaste hij met zijn ouders naar Nieuw-Zeeland. Daar werd hij volwassen en daar is ook zijn nu nog steeds fel brandende liefde voor motoren gewekt. Zijn broers en hun vrienden hebben er een flink steentje aan bijgedragen door hem mee te nemen op hun avonturen door het weidse landschap bij Christchurch op het Zuideiland. Daar maakte hij zijn eerste (illegale) kilometers op de motor. En het virus sloeg toe.

Zoals gezegd had de Honda 250 Dream van zijn jeugd een blijvende indruk achtergelaten. Dat kreeg een staartje toen Frank in de buurt waar hij woonde een verweesde en afgetakelde motor onder een afdak zag staan. Op zijn vraag of hij eens mocht kijken reageerde de eigenaar met de opmerking: "Natuurlijk, kopen mag ook".

Het bleek een Puch 250 SG van 1959 te zijn. Bij Frank kwamen er onmiddellijk herinneringen boven aan de Honda. De rondingen, het schalenframe, het waren allemaal dingen die zijn nostalgische gevoelens prikkelden. Frank was verkocht. En de Puch ook. Er was nog wel een tweede Puch nodig om van twee karkassen één goed rijdend exemplaar te maken maar dat was alleen maar leuk.
Tijdens één van zijn jaarlijkse vakantiebezoeken aan familie in Nederland besloot hij een tijdje te blijven. Het was 1989, Amsterdam was in die tijd ook al hot en het hielp ook wel dat hij bijna meteen een huis en een baan vond. Niet lang daarna kwam ook de liefde in zijn leven.
Tien jaar hield hij het in Amsterdam uit. Toen werd de lokroep van het Nieuw-Zeeland van zijn jeugd te sterk. Hij wilde terug. Dit keer werd Auckland zijn thuisbasis. Op het Noordelijke eiland. Zijn amoureuze liefde bleef achter in Nederland en Frank vermaakte zich prima in zijn tweede of misschien wel zijn eerste thuisland.
Zoals gebruikelijk bracht hij weer jaarlijks een vakantie door in Nederland. Wat uiteindelijk resulteerde in de geboorte van een prachtige dochter. Een verantwoordelijkheid erbij. En een magneet die hem onverbiddelijk in de richting van Friesland trok. Uiteindelijk belandde hij dus in Drachten. Een mooie plek in de Friese Wouden. Hieronder een foto van Frank met dochter. Beiden zijn intussen wel bijna tien jaar ouder natuurlijk! Hier is Frank ook nog in racetenue. Maar racen doet hij niet meer nadat hij met zijn Suzuki 1100 tijdens de laatste race om het Auckland Motorcycle Club Championship ten val kwam door een framebreuk. Dat kostte hem bijna het leven en vier weken op de IC. Intussen had hij in dit seizoen wel al zoveel punten verzameld dat het kampioenschap hem niet meer kon ontgaan.


Intussen woont hij al een tijdlang in Drachten. Zijn aandacht verdeelt hij tussen zijn twee passies. Zijn dochter en alles wat met motoren te maken heeft. Hij houdt van vintage races en ontmoette daar dus Leo Alewijnse die hem zoals al gemeld direct bij de club ingelijfd heeft. Ook restaureerde hij de Honda 250 die hier links op de foto staat.

Nu knutselt hij verder aan de Puch 250 SG die hij op aangeven van Leo Alewijnse kocht van Joop van de Wel. We zien hem daardoor regelmatig in de WhatsApp groep met vragen en mededelingen. Dit project is de afgelopen maanden wat vertraagd door gezondheidsproblemen maar is nu weer met nieuwe energie opgestart. Binnenkort kunnen we Frank met zijn glanzende Puch 250 SG naar alle waarschijnlijkheid in levende lijve leren kennen want hij is vast van plan om, als de Puch klaar is en hij een aanhangertje heeft weten te bemachtigen, mee te gaan rijden in onze vermaarde ritten.
Kommentare