Handelsoorlog treft welwillend clublid!
- Puch Club Nederland

- 26 jun
- 5 minuten om te lezen
Rare gebeurtenissen, of hoe een Puch Clublid wordt dwarsgezeten door de importheffingen van Amerika op Chinese spullen.
Foppe Akkerman vertelt;
Zo’n 25 jaar geleden kocht ik van Floor Mikkers een 250 Can-Am. Deze motor had Floor gekocht uit de motor dump Gekra uit Dieren. De motor was afkomstig van de in Duitsland gelegerde Britse troepen. De motor, voorzien van een tweetakt 250 cc Bombardier / Rotax blok, was geassembleerd in de BSA fabriek in Coventry, Engeland uit Canadese, Oostenrijkse en lokale onderdelen.
Floor had de motor eigenlijk gekocht omdat hij sprekend leek op een Puch motor, namelijk de MCH300, voor het Oostenrijkse leger dus. MCH betekent Motor Cross Heer=leger. De bedoeling was om de Can-Am 250 om te katten naar een Puch MCH300. Voor dit doel had Jan Schouten stickers laten maken die ik er bij kreeg toen ik de motor van Floor overnam.
Bij Floor kwam het er niet van en bij de schrijver stond de motor ook 25 jaar werkeloos in een opslag. Tot dat ik enige weken besloot om de motor uit zijn winterslaap te halen. Dit min of meer gedwongen door het feit dat er plaats gemaakt moest worden voor de motor van mijn dochter die enige weken daarvoor haar motorrijbewijs had gehaald en de Can-Am stond lelijk in de weg.

Aldus de motor uit de opslag gehaald, spinnenwebben, onkruid en andere viezigheid verwijdert, banden opgepompt en jawel, daar stond die dan, de Can-Am. Accu gekocht en bij het installeren bleek al dat de bedrading een rommeltje was. Eerst via een Canadese liefhebber een workshop manual op de kop getikt, gratis, dankjewel. Daar stond een schema in en kon ik aan de gang. Vele draden waren afgebroken afgeknipt etc. Het contactslot defect, kortom een nachtmerrie, schele hoofdpijn tot gevolg.
Een universeel contactslot is te koop voor weinig, maar het origineel had 5 aansluitingen, de nieuwe 3. Nu ben ik in een vorig leven elektromonteur geweest, dus uiteindelijk had ik licht, remlicht en uiteindelijk ook een vonk uit de electronendoos.
Carburateur schoongemaakt, sproeiers doorgeprikt en het feest kon beginnen. Olie en benzine erin en na een uurtje goed doortrappen leven in de brouwerij. En hoe, hij rookte als een kolenboot, en in mum van tijd zag ik geen hand meer voor ogen.
Naar adem happend zette ik de motor af en vluchtte uit de schuur, vergetend om de benzinekraan dicht te doen. Na een uur of wat, echt waar, durfde ik de schuur weer te betreden. De rook was verdwenen, maar alle benzine was uit de tank gelopen, de benzinekraan lekte als een bezetene.

Na een dag of wat was de meeste benzine verdampt en wist ik de defecte benzinekraan te demonteren. Een vrij complexe kraan, wel gemakkelijk uit elkaar te halen, en voorzien van diverse afdichtingen met o-ringen. Deze allemaal vernieuwd en de kraan weer gemonteerd. Helaas lekte de kraan nog harder.
Dus de o-ringen waren niet de oorzaak maar de kunststof plug die de benzinestroom regelde. Eindeloos aan gepruts maar de kraan bleek lekken. Pech ook is dat er praktisch geen onderdelen te koop zijn, dus zeker geen originele benzinekraan. Na veel zoeken kwam op het internet ik uit bij Amazon in de USA. Nu ben ik geen fan van Jeff Bezos maar ja, je moet wat. Op de site van Amazon USA vond ik een Goodfit Fuel Petcock Valve Pump Cock Replacement for 150 cc 200c 250cc ATV Go Kart, compleet met maatschets. Precies de benzinekraan die ik nodig had.

De prijs, zo’n $ 15,00 viel ook niet tegen. Zou best nog zo’n bedrag bijkomen voor transport, maar dan had ik wel een nieuwe, passende benzinekraan. Dus vlot in het mandje en betalen. Toen kwam het, bij betalen kwam er een mededeling in beeld. Het aangeboden artikel was niet meer beschikbaar en niet meer te bestellen.
Wat bleek, de kraan, fabricaat Goodfit, komt uit China, dus valt onder de Amerikaanse importheffing! Dus op naar de Chinese site van Goodfit, de fabrikant zelf. Nou, die maken echt van alles, waaronder de door mij zo gewenste benzinekraan. Prijs in China, $ 1,45. Hup in het mandje en betalen. Ho maar, Goodfit levert geen spullen in Krimpen a/d Lek. Uiteindelijk kwam ik op de site van Amazon UK dezelfde kraan tegen, nu voor £ 19,77, wel inclusief transport. Dus ik ben nu in blijde afwachting van mijn Chinese Goofit benzinekraan.
Wat algemene informatie van de 250 Can-Am Military.
Na de Tweede Wereldoorlog was het gebruik van motorfietsen door het Britse leger afgenomen. Voor sommige ordonnans en verbindingstaken (bv liaison) werden Land Rovers ingezet, omdat aangepaste civiele wegmotoren niet geschikt om over echt ruw terrein te rijden.
Door de naoorlogse groei van de motortrail-sport waren er in de jaren ’70 inmiddels veel speciaal ontworpen offroad-motoren geproduceerd, en kon het leger zulke machines die wel terreinvaardig waren aanschaffen.Tussen 1978 en 1980 kocht het Britse Ministerie van Defensie (MoD) ongeveer 3.000 Bombardier Can-Am’s ter vervanging van de verouderde BSA B40, die nauwelijks terreinvaardig was. De motor was in de Britse krijgsmacht bekend als de Can-Am“, was bestemd voor verbinding-, verkenning - en ordonnanstaken.
BSA assembleerde uiteindelijk het grootste deel van de Britse machines, en produceerde ook een groot aantal van de onderdelen zelf waaronder tanks, wielen, banden, lichten en koffers. Het Britse MoD sloot twee verschillende leveringscontracten: in 1978 contract FVE22A/36 voor ca. 1500 MK1-motorfietsen (framenummers beginnen met 8960) en in 1980 contract FVE22A/88 voor weer ca. 1500 MK2-motorfietsen (framenummers 8801 en 8802).
De MK1 en MK2 verschillen amper; een verschil is dat de richtingaanwijzers van de MK1 halfrond zijn (identiek aan die van de TnT), terwijl die van de MK2 moderner ogen met platte ronde lenzen en behuizingen.
De Can-Am-machine bleef ongeveer tien jaar in gebruik bij de Britse krijgsmacht voordat hij begin jaren ‘90 werd vervangen door de Armstrong MT500. Veel Can-Am’s werden verkocht aan particulieren, en worden sindsdien veel gebruikt bij de in het Verenigd Koninkrijk populaire Long Distance Trials.

Techniek 250 Can-Am.
Motor type Rotax 244 1 cilinder korte slag tweetakt motor met roterende inlaat
Cilinderinhoud 247 cc
Brandstof Benzine, 91 octaan
Ontstekingssysteem Bosch CDI
Smeersysteem Directe olie inspuiting, olietank 2,1 liter (centrale frambuis)
Vermogen 26 kW (ca. 36 PK)
Topsnelheid 105 km/uur
Aantal versnellingen 5
Voorvork Betor
Achtervering Girling
Gewicht (leeg) Ca. 131 kg
Techniek Puch MCH300.
Motor type Rotax 1 cilinder korte slag tweetakt motor met roterende inlaat
Cilinderinhoud 277 cc
Brandstof Benzine, 91 octaan
Ontstekingssysteem Bosch CDI
Smeersysteem Mengsmering
Vermogen 16,9 kW (ca. 23 PK)
Topsnelheid 105 km/uur




Opmerkingen