Er is niks leukers om een verslag te maken van je eigen rit. De naam Rivierenlandrit stamt af uit de jaren '90 van de vorige eeuw. Inmiddels leven wij in 2024 en zitten we op nummer 8 van dit jaarlijks terugkerende gebeuren. Ook nu weer was de organisatie in handen van Foppe en mij. Voorafgaand op de 8e Rivierenlandrit was Foppe die week ervoor nog wezen proef rijden. Zijn conclusie was, we zijn er klaar voor.
Omstreeks 10 uur arriveerde ik zaterdag 18 mei bij Albert Mudde. Ik dacht dat ik aan de vroege kant was maar vele waren mij voor. Na de verwelkoming ceremonie zoals het meestal gebeurd met handen geschud, installeerde ik alvast de TomTom op de Puch. Inmiddels stond de koffiepot op tafel en dronken we de heerlijk gezette koffie van onze gastvrouw Dirry. Ook Piet Kramer was van de partij, hij zou nog een stukje met ons meerijden op zijn motorfiets, maar liet het voor gezien.
Gereed maken voor de 8e Rivierenlandrit.
Om 11.00 was het zo ver, we vertrokken. Met tien man achter elkaar reden we richting Bergambacht. Aan het einde van de eerste lange rechte weg gingen we rechtsaf richting de pont bij Bergstoep. We konden gelijk doorrijden, de pont op. Inmiddels werd de oversteek in gang gezet en werd er afgerekend. Nadat we aan de overkant waren, werden de motoren gestart en vervolgden we onze weg. Na eerst rechts en dan weer links af moeten slaan reden we de polder in. Nu kon het gas er op richting Giessenburg. Alsmaar rechtdoor ging het en al gauw was de groep bij elkaar. Na enkele kilometers zagen we de molens die we links van ons passeerde. Inmiddels reden we via kronkelende straatjes op Giessenburg aan. We reden via smalle straatjes verder, totdat we Muisbroek in reden. Ook hier zette ik de pionnen neer, zoals het bij het follow-up systeem gaat.
Inmiddels waren we zo’n 24 km onderweg en alles liep op rolletjes. Overslingeland werd gepasseerd en ook Hoornaar moest er aan geloven. Niet veel later reden we over de A27 en Hoogblokland kwam in zicht. Het landschap, maar ook het weer was van optima forma en de weg kronkelde langs het water. Inmiddels kwamen we in de buurt van Arkel, bekend van zijn motorsloperij Piet Kruis. Helaas is de goede man nog niet zo lang geleden overleden. Toen we Arkel gepasseerd waren werd ik geattendeerd dat de achterrijder Huub Thien de groep verlaten had. Na een korte stop was gelukkig weer iedereen bij elkaar en konden we verdergaan. Nu kwamen we op de Lingedijk en konden genieten van, zowel water als land vergezichten. Gelukkig was het niet erg druk, maar door het mooie weer trokken er veel fietsers op uit om, net zo als ons, te genieten van de natuur. Na zo’n 42 km kwamen we bij de Lingehoeve aan waar we de lunch zouden nuttigen. Via een klein weggetje, steil naar beneden reden we de parkeerplaats op. De motoren werden stil gezet en de helmen konden afgezet worden.
Genieten in optima forma bij de Lingehoeve.
Ook de jassen werden uitgedaan want het was inmiddels al aardig warm geworden. Niet veel later hadden wij ons gestationeerd aan een grote tafel en konden we genieten van de omgeving. Nou hier konden we het wel lang volhouden, wat een rust zeg. Na onze bestelling duurde het nog even voordat alles werd geserveerd maar toen het eindelijk aankwam was het zo op. Helaas werd er maar 1 bon uitgedraaid. Dus was Foppe zo bereidwillig om het voor te schieten, want anders duurde het te lang om voor iedereen apart dat uit te rekenen. Ik werd belast met de terugbetaling aan Foppe.
Maar nu eerst op naar Leerbroek waar we de loods van Anne de Leeuw zouden gaan bezichtigen. De motoren werden gestart en ook de Tomtom stelde ik in op de nieuwe route. Nadat we Oosterwijk gepasseerd hadden reden we naar Leerbroek. Niet veel later kwamen we op het Raadhuisplein aan. Nadat we de motoren hadden uitgedaan kwam Anne aanlopen. Om de hoek is het, je kan de motoren hier laten staan want hier wordt toch niks gestolen. Zo gezegd zo gedaan en nadat we de straat in liepen gingen we het eerste de beste pand in. Het is een winkel in bedden en slaap artikelen, wat krijgen we nou.
Achteraan de winkel stonden wat schotten met daar achter een dertigtal motoren van verschillende pluimage. Waarom dit in deze winkel staat werd al gauw duidelijk. Nadat we hier het e.a. bewonderd hadden liepen we naar een smalle ruimte helemaal achterin de winkel. Dat was voor mij een mooie aangelegenheid om mijn schuurfonds aan Anne te laten zien. Dit resulteerde in een verkoop onderhandeling die binnen enkele seconde was geschiet. Ik zal later nog het e.a. daarover vertellen. Terug op de orde van de dag. Anne liet ons ook, op de zolder van de winkel, een privé verzameling van zijn vader zien.
Verzameling op zolder in Leerbroek.
Tijdens deze rondleiding vertelde hij over het museum in Hagestein, waarvan eigenaar Teus Burggraaff nog niet zo lang geleden was overleden. Inmiddels waren we alweer een klein uurtje in de winkel en zouden we nog naar zijn museum in Oosterwijk gaan. Dus in plaats van terug naar huis werd het nog een bezoek aan zijn museum. Na een korte rit kwamen we weer in Oosterwijk aan. Anne trakteerde ons eerst op een kop koffie in het pand wat hij ook verhuurde aan een vastgoed bedrijf. Na de koffie kwam de rondleiding op zolder die ik zelf voor de tweede keer mocht aanschouwen.
Inmiddels was het al vier uur, het werd tijd om naar huis toe te gaan, want we hebben nog zo’n 35km voor de boeg. Ook nu weer werd de Tomtom in gesteld op een nieuwe route, “rivierenlandrit terug”. We namen afscheid en reden de dijk op richting Leerbroek, waar we eerder deze middag heen reden voor een bezoek aan de loods. We waren nog geen 500 meter op pad toen de regendruppels neerdaalde. Gelukkig was het van niet al te lange duur en al gauw werd droog. Ook de terugweg ging vlot en na niet al te lange tijd zaten we weer in de buurt van de pont. Groot Ammers lieten we achter ons en reden toen naar de pont.
Paul , en daar achter Ton Overbekking op de pont bij Bergstoep.
Toen we op de pont stonden heeft Foppe een nood gashandel moeten maken. de gaskabel was gebroken. Gelukkig waren we vlak bij huis, en na een kwartier konden de motoren worden uitgezet. Onze missie was geslaagd. Na nog een afzakkertje te hebben gedronken, werd ik nog bedankt voor de prachtige rit.
Namens Foppe en mij wil ik iedereen bedanken voor zijn/haar aanwezigheid. Voor diegene die er niet bij had kunnen zijn, volgende keer beter.
Comments